Organiske eller betalte søgeresultater
Når du søger på Google, finder du både resultater fra betalende annoncører – Google AdWords (Google Ads) – og fra ikke-betalende virksomheder. Sidstnævnte kaldes organiske søgeresultatet; men hvad er forskellen?
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at en plads øverst i Googles søgeresultater er guld værd, når vi snakker om organiske søgeresultater – det er her, alle gerne vil ligge. Det kræver ikke bare suverænt indhold på din side, det kræver også et langt og kontinuerligt arbejde med SEO.
De betalte annoncer, der tidligere hed Google AdWords, men som nu bare kaldes Google Ads, vises både i toppen, i bunden og til højre på din skærm, og de koster penge – men kun når kunderne rent faktisk klikker.
Hvad skal du så satse på; SEO eller Google Ads?
SEO eller Google Ads
Der er ikke noget entydigt svar på, hvordan du skal gribe din digitale markedsføring an, men grundlæggende kan man sige, at du bør have fokus på både SEO og Google Ads, hvis du vil se resultater og findes af kunderne.
Udfordringen med Google Ads er, at det er svært at sætte op selv. Eller. Det er i virkeligheden ganske let, men det er svært at gøre det rigtigt, så du får den ønskede effekt. Vil du prøve kræfter med produktet, anbefaler vi, at du får professionel assistance fra et Google Ads bureau.
Når man opsætter en annonce på Google, byder du selv på de enkelte søgeord, og det betyder, at prisen per klik er høj i brancher, hvor der er stor konkurrence og omvendt. At du byder en høj pris er dog ikke ensbetydende med, at din annonce kommer til at ligge øverst – Google er nemlig meget interesseret i relevant indhold, og derfor er det vigtigt, at der er sammenhæng mellem dine søgeord og dit indhold på siden.
Det er nogenlunde ligeså avanceret, som det lyder, og netop derfor er det en god idé at få en hjælpende hånd.