Hvorfor en rabatkode?
Det er da totalt rart at få stukket en rabatkode i hånden! Pludselig har man måske fået afslag i prisen på noget, man virkelig godt kunne tænke sig eller har stræbt efter længe.
Det føles jo lidt som at vinde i lotto, specielt hvis det er en særlig rabatkode, som ikke alle kan få fat i, og som man skal gøre sig fortjent til ved for eksempel at foretage et bestemt køb over et vist beløb.
Men lad os lige gøre dig lidt klogere på, hvad en rabat kode egentlig er, for en rabatkode er skam en rabat, men den bliver ofte benyttet på internettet.
Hvor man før i tiden udelukkende fik fratrukket det beløb, som en rabat gav adgang til, eller man fik en ekstra ting udleveret, ved kassen i den fysiske butik, står du nu selv for at bevise, at rabatkoden tilhører og indløses af dig.
Tænk, hvis alle bare kunne benytte din rabat! Derfor er en kode til rabatten din sikkerhed for, at den er specielt udstukket til dig.
Så kan du for eksempel gå på nettet via din computer, iPad eller smartphone og indtaste dine specifikke kode, som så kan indløses til fri fragt, et procentvis afslag i prisen på et produkt eller noget helt andet.
Mange butikker, online og fysiske, benytter sig af denne metode med rabatkoder, og nogle gange bliver de kombineret med den fysiske og online del, hvor man måske kan købe en given enhed i en butik, hvor man så kan finde en rabatkode efterfølgende på, som man kan benytte på firmaets hjemmeside til en anden god gang.
Men hvorfor benytter firmaer sig af rabatkoder? Det er vel en dårlig forretning at give ting væk gratis?
Rabatter er generelt noget, som butikker og firmaer har benyttet sig af i mange år. Det kan godt være, at de får tabt fortjeneste på den specifikke rabatkode, som du foretager køb på, men finten med en rabatkode er at lokke dig til at købe mere hos dem, kigge oftere forbi og anbefale forretningen til dine venner og familie.
Men den bagtanke er forhåbentlig fordelagtigt for begge parter: Du får rabat, forretningen får kunder.